Barn og ungdom fremmer nye musikktrender

Barn og ungdom fremmer nye musikktrender

Musikktrender kommer og går raskere enn de noen gang har gjort. Eksponeringen er ofte massiv, men kortvarig, og artister må stadig fornye seg og treffe den riktige bølgen for å opprettholde livet på toppen av bransjen. Og hvem er i styresetet når trendene skal bestemmes? Barn og unge. Og som kritikere er de nådeløse. Artistene og selskapene deres vet at dersom låta og artistens profil ikke treffer de unge, så vil det floppe, og ungdommen har en bemerkelsesverdig evne til å føle på fingerspissene hva som kan defineres som «in» og hva som hører hjemme i glemmeboka. Trodde du Bruno Mars-låta som kom ut for 9 måneder siden fortsatt var godkjent? Tenk igjen.

Drives gjennom av kjendiser og forbilder

Hvordan barn og ungdom eksponeres for musikken de tar til sitt bryst varierer også. Mens det for noen tiår siden var drevet fram av MTV og festivaler, er det i dag i stor grad kjendiser og forbilder som påvirker, og gjerne i form av fiktive personer i TV-serier og filmer. Musikken kan være en planlagt del av seriens markedsføring og et samarbeid for å lansere en ny artist, mens andre ganger er det tilfeldige musikkvalg som avgjør at en låt plutselig havner i rampelyset. Det kan også føre til at artister som egentlig har sett toppen av sin karriere får en ny giv. I Norge har vi sett musikere som slår gjennom takket være Skam. Hiphop-artisten Nas, som hadde sin høyde på nitti- og tidlig totusentall har fått en plutselig oppsving i sin karriere etter episoden hvor Isak og Even lytter til og snakker om ham.

Også andre trender styres av barn og ungdom

Åtti- og nittitallets glade fashion-dager hvor alt handlet om supermodeller og kreative kunstnerdesignere er også over. Når ikke merkevarene ut til barn og ungdom i dag, så taper de i markedsandeler. Alle de største merkene har lansert egne kolleksjoner for den yngre generasjonen, og nå kan junior få for eksempel ny vårgarderobe med peak performance barn. Også i motebransjen har de slått seg sammen med produsenter av TV-serier, realitystjerner, bloggere, sosiale medieprofiler og andre forbilder som de vet at barn og ungdom følger med argusøyne og når en ny mote først slår, så sprer den seg med ildfart. Å få inn produktet sitt, enten det er musikk eller mote, i serier som Skam har blitt langt viktigere enn spilletid på radio og booking på festivaler. Verden beveger seg raskere før, og det er på internett trender overføres med lysets hastighet.